Doorgaan naar hoofdcontent

DE RIJKDOM VAN DE BELGISCHE ONDERGROND. MARMER.

St.Anna-marmer, met witte bloemmotieven.
Foto 002: Belgisch blauw, dooraderd met witte kalciet




Foto 106: naam beeld 'the bird' (naxosmarmer op arduin) Hoogte: 93cm:Prijs 1200 Euro.
(beeld van Ieza Stroef)
Naam beeld: 'Space girl' (naxosmarmer op arduin). Hoogte:42 cm/Prijs: 200 Euro.
Hannelore', Naxosmarmer op franse witsteen. Hoogte:36cm.Prijs:250 Euro.
(Noot: beelden uit Belgische marmer gemaakt, zijn heden zeer zeldzaam te vinden)

Foto 006: Portugese marmer (roze marmer)



Het is een fijnkorrelige kalksteen van 542 miljoen jaar oud, hoofdzakelijk samengesteld uit samengekoekte of dooreengestrengelde kalciumkarbonaatkristallen, gemengd met minerale zouten, die het ontstaan geven aan de verschillende kleurschakeringen.
Dank zij zijn fijne bouw en zijn hardheid, kan het marmer uitstekend gebeeldhouwd en behouwen worden en verkrijgt het, na een passende behandeling, een heerlijke glans. Deze laatste eigenschap alleen onderscheidt het marmer van de andere kalkgesteenten en maakt er een siersteen van. In België treft men vooral twee soorten van marmer aan:
1° De massief opgebouwde vindplaatsen.
    Het geldt hier ofwel afzonderlijke klippen rode marmer, Belgisch Rood, genaamd, ofwel ononderbroken of onregelmatige klippen: Sint-Anna-marmer. Honderdveertig gekende vindplaatsen van rood-marmer liggen op een lijn die loopt van Rance naar Balen, over Givet, Rochefort, Durbuy.
Zij zijn lensvormig met een gemiddelde hoogte van 100 m. en een doormeter van 200 m.
De zogenaamde Sint-Anna banken verschillen wat grootte betreft, kunnen 5 tot 15 m. dik zijn en bevinden zich tussen La Buissière en Villers-Poterie.
2° De gelaagde vindplaatsen.
    Deze zijn ontstaan uit de zeebodem opgestapelde zeewezentjes.
Men onderscheidt:
a) het EFFEN ZWART, ontgonnen in de streek tussen Rhisnes en St-Martin-Balâtre, met Mazy als centrum;
b) Het BELGISCH BLAUW, dat vooral in de streek van Bioul, Warnant Anhée ontgonnen wordt.
Het BELGISCH ROOD levert soms in dezelfde groeve een volledige kleurengamma op, van het donkere bruinrood (Griottorood) tot het vuurrrood met witte en grijze adertjes, (Koningsrood), grijs gemengd met wit (Ardeens grijs), en zwartgestreept rood (Byzantijns rood).
St.ANNA-MARMER heeft een zwartachtige grijze grondtint, met sterk uitgetande witte bloemmotieven. Naargelang de grootte van het bloempatroon, onderscheidt men grote, middelgrote of kleine mengeling. Gepolijst, behoudt het jarenlang zijn glans.
Het ZWART is een belgisch monopolie. Dit zuiver zwarte marmer met zijn dichte bouw en  fijne korreling, vindt men alleen in ons land.
Het BELGISCH BLAUW, zeer dekoratief is een zwarte kalksteen met een blauwe weerschijn, zeer fijn van korrel en licht dooraderd met witte kalciet.
 Het BELGISCH ROOD en het ST-ANNA-marmer werden in dagbouw, het EFFEN ZWART en het BELGISCH BLAUW werden ondergronds ontgonnen.
De Belgische marmers zijn beter tegen het weer bestand en ook goedkoper dan de Italiaanse marmers.
Helaas zijn veel van de marmergroeven in België uitgeput en heden niet meer ontgonnen.
 De Franse marmers zijn meestal geel en geelgrijs; zeer fijn korrelig en weerbestendig. Er bestaan ook nog volgende kleurschakeringen: wit, geel, rood, groen, blauw, ook licht blauw met gele aderen, ook zwart.
Italiaanse marmers, gekend voor beeldhouwwerken zijn wit en fijn korrelig. (vb.: carrare marmer met zijn wereldberoemde witte en geaderde marmer). Je vindt er ook rode marmers en groene marmers, blauwe, grijze en zwarte marmers.
Kleinere hoeveelheden marmer komen uit Zweden (groen), Zwitserland en Griekenland (groene soorten) en Duitsland (rood, roodbruin, groen en geel)
 Hierna ziet u enkele beelden, gemaakt uit verschillende marmersoorten, alsook enkele stukken gepolijste marmer.  ( Alle kunstwerken zijn van WALTER STROEF )

Reacties

  1. Prachtige tekst en kunstwerken je blijft ons verbazen Walter. Je leert ons wat geschiedenis over de gesteenten, interessant en leerrijk. Bedankt voor jou informatie, mag ik deze informatie gebruiken en kopiëren ? Mvg, Stefaan Verschuren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige tekst en kunstwerken je blijft ons verbazen Walter. Je leert ons wat geschiedenis over de gesteenten, interessant en leerrijk. Bedankt voor jou informatie, mag ik deze informatie gebruiken en kopiëren ? Mvg, Stefaan Verschuren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De makers van het 'kunstblog' zijn altijd blij verrast met de belangstelling en de positieve mening van de lezer. Stefaan, de tekst en de afbeeldingen kunt u zeker gebruiken, zo kunt u ook nog andere geïnteresseerden tevredenstellen en eveneens bijdragen tot de bekendmaking en de waardering voor ons werk.
    Vele groetjes van Ieza en Walter Stroef.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

HET VROEGE VOORJAAR. (door Walter Stroef)

De bange winter verspilt stilaan zijn kracht aan de koude en korter wordende nachten. Het desolate weer grijnst druilerige regen op de roerloze natuur. Nochtans demonstreren de winterse nachten een sterrenhemel van een helder fonkelende pracht. Nooit was de 'Poolster' zo dichtbij. De 'Kleine Beer' toont fier zijn glinsterende ster op 650 lichtjaar van ons verwijderd. Het menselijk oog kan deze onnoemelijke afstand overbruggen in één wenk, liefst 300.000 km per seconde. De zon onttrekt zich moeizaam aan de kille ochtend. Toch verhoogt zij langzaam haar parabool. Alhoewel de ondergrond geruisloos de eerste groene blaadjes tovert, zijn crocussen en sneeuwklokjes blij de eindfase van de oude winter in te luiden. De mezebolletjes worden gretig bezocht door de twitterende koolmees. Spoedig zoekt hij een nieuw vrouwke en een legkastje. Zijn fiere zwarte borst glinstert in het vroege zonlicht en zet aan tot de nieuwe jacht. Vlug is hij niet tevreden, maar zijn hoogmoed zal hem ...

Winter mijmeringen'. " Door Walter Stroef "

Foto Isabelle Lescrauwaet Foto Isabelle Lescrauwaet Ieza Stroef 'Somber is november en koud. 'Een vlucht kraaien krijst door de lucht, 'om op een onzichtbaar teken, in formatie neer te zijgen, 'op tijd nog, wat schaars voedsel pikkend. 'Oeroude bomen sieren het kerkhof. 'Als witte bloemen chrysanten over de vredige graven, 'en alles tot rust is gedwongen, 'en de zon, moeizaam een schaduw werpt 'op het graf van een dierbare, 'Is het niet de hoogste tijd, 'even aan hen te denken... 'Je ziet ze niet,ze zijn hier niet. 'Maar toch zijn ze niet dood. 'Eenzaam sta je nu te staren, eindeloze verten.                 'De oude treurwilg staat er nog. 'Hij treurt druppels op het gazon. 'En als je goed kijkt, 'zie je slierten van nevels, 'soms onkenbare figuren in de vallende avond. 'Nooit ben je alleen!