Doorgaan naar hoofdcontent

Live beeldhouwen

Ieza Stroef aan het werk : foto 2261

foto 2261: Het ontstaan van een sculptuur in zandsteen:
Al verscheidene zomers tonen we aan het grote publiek hoe we een grote blok Franse zandsteen transformeren tot een monument!
We gebruiken de traditionele methode : "kappen met de hamer en beitel" Dit is een fysisch gevecht tussen de beeldhouwer en de materie van Moeder Aarde.
Naarmate je dieper dringt in de steen ontdek je zijn ware aard en karakter. Het is dan geen strijd meer maar een harmonieus samengaan met de intenties van de maker.
Zei Michelangelo niet dat hij enkel het beeld uit de steen moest bevrijden! Prachtige uitspraak!!!Het is er altijd al geweest,  we moeten het er alleen maar uit halen!
Ieza Stroef : foto 2333
  foto2333; Evolutie van een beeld

Na onze live happening aan de kust(zomer 2011) wordt de steen getransporteerd naar de thuisbasis om het beeld verder af te werken.
Zoals iedereen in zijn leven bepaalde episodes heeft doorworsteld is dit werk een weerspiegeling van mijn zoeken naar stabiliteit en harmonie. Back to basic. Terug naar de wortels van mijn bestaan. En wat voor een gevoel dat dat geeft! Onvoorstelbaar bevrijdend! Het vergt heel wat tijd en doorzettingsvermogen maar je krijgt er dan ook iets heel moois voor in de plaats! Dit beeld zal deel uitmaken van een groepstentoonstelling (zomer 2012). We houden jullie op de hoogte! Eerst nog wat arbeid leveren!!
Groetjes Walter en Ieza

Reacties

  1. Super mooi ! Ja daar krijg je spieren van denk ik. Goede power training !, Je moet toch veel fantasie hebben om uit zo een stuk zandsteen zo iets moois te maken. Maak je eerst een tekening op de zandsteen, dan kappen en beitelen maar of hoe begin je aan dit kunstwerk. Stef van Landeghem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kunst , prachtig hoe je, je fantasie overbrengt naar je kunstwerk . Hoe begin je ik zou het niet weten?. Rijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor de complimenten! Echt aangenaam!
    Als je al een tijdje bezig bent in het steenkappen krijg je alsmaar meer de drang om het ook eens heel monumentaal uit te proberen. Ik geef toe dat mijn eerste werkstukken niet van zo'n formaat waren. Uiteraard is alles een groeiproces. Naarmate je evolueert leer je ook echt KIJKEN naar een steen. Je ziet zijn pracht, zijn karakter,zijn wendingen, zijn diepten. Mijn allereerste contact met de steen is dan ook een vorm van stilzwijgend observeren. Je zou het bijna mediteren kunnen noemen. Als je voor zo'n groot blok staat maak je er geen ballarina van met gracieuze bewegingen. Als je je een tijdje verdiept in de steen komen spontaan de beelden voor mijn geestesoog. Het is niet nodig om het eindresultaat exact te kennen. Dan ontneem je jezelf het plezier van het spontane kappen. Kappen betekent voor mij totale bevrijding. Soms wordt ik zo één met de steen dat de vormen vanzelf komen. In de beginfase maak ik wel eens een schetsje maar zeker geen model anders hang je daar weer aan vast. Belangrijk is te voelen wat je wil, je kracht naar buiten brengen door de fysieke arbeid die bevrijdend werkt en je intentie wordt vanzelf overgebracht in je beeld! Zeker eens zelf proberen maar dan eerst wat kleiner hé!!!! Groetjes Ieza

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent een spirituele kunstenares, boeiend om deze tekst te lezen. Maar mij lukt het niet om van een hout klomp een beeld te maken. Joyce V D K

      Verwijderen
    2. Dag Joyce, Het hoeft echt geen hout te zijn! In het begin wordt er wel eens geoefend met zeepsteen of ook wel steatiet genoemd. Door middel van delen weg te raspen, vijlen, schuren bekom je stap voor stap een beeld. Leg in het begin de lat niet te hoog voor jezelf maar laat je gewoon leiden door de vorm van de steen zelf! Niet te veel denken gewoon eens lekker knoeien en voor je het weet wordt je verrast door jezelf!!!Groetjes!!! Ieza!

      Verwijderen
  4. Na een reactie bij William kom ik op dit fantastisch blog terecht, Het leven is een illusie je moet er de realiteit in zien, zo begon mijn tekst !. Het is hier duidelijk bij jou ook van toepassing ? je maakt van je levens illusie een realistisch beeld dat is toch een gave. Mijn allereerste contact met de steen is dan ook een vorm van stilzwijgend observeren. Je zou het bijna mediteren kunnen noemen. Prachtig verwoordt dat is de realiteit vinden in natuur objecten, waar jij je fantasie laat op bot vieren. Je vader moet tros zijn op jou, zijn voet sporen verder bewandelen op jouw eigen manier van werken ! SUPER ! Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Greet, Het is voor mij een waar genoegen om in deze door mij gecreëerde werkelijkheid te leven. Ik hoop voor anderen een stimulans te zijn om hun eigen bronnen aan te boren en de vruchtbare grond te ontginnen! Ik heb zo'n gevoel dat we samen kunnen mee trillen naar fantastische oorden! Welkom!!!!

      Verwijderen
  5. Dit was een blok steen ? . Wat je daar allemaal mee kan doen als je super begaafd bent ? 8! Waar kunnen wij dit bewonderen, in je vroeger leven was je een Egyptische beeldhouwer denk ik? het doet mij denken aan die grote beelden in die rost uitgekapt in Egypte ( was daar al eens op verlof ) prachtig werk Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Sabine, Het zou voor mij een hele eer zijn mocht ik in het verre Egypte een steentje hebben bijgedragen aan die ongelooflijk mooi statige beelden. Ze zijn bijna niet van deze wereld; ze ademen een mysterie uit waarvan we nog telkens geprikkeld worden.Deze zomer in Waarschoot stel ik tentoon met 2 andere kunstenaars in de priorij van Waarschoot. Bij deze bent u van harte welkom! Meer details volgen binnenkort! Groetjes Ieza Stroef

      Verwijderen
  6. Is dit betaalbaar zo een beeld, heb een grote tuin daar zou zo een beeld prachtig tot zijn recht zou komen. Wil niet specifiek een beeld, meer zo een los creatie stuk uit een stuk steen willekeurig uitgekapt zoals dat beeld van jouw. Met toch een beetje ruwheid in, zoals mijn tuin waarin een groot gedeelte de natuur zijn werk doet en ik niet ingrijp. Delphine V Vooren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Delphine, De foto die u hierboven ziet van mijn boombeeld zal inderdaad zijn knoestig karakter behouden omdat ik daarin mijn respect voor de natuur wil tonen. De wortels van mijn ziel leiden mij terug naar de basis van wie ik ben! Deze zomer wordt dit beeld hoogstwaarschijnlijk in terneuzen tentoongesteld. We houden u zeker op de hoogte! Vanaf 2800 euro worden deze Franse zandstenen beelden verkocht! Groetjes Ieza

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

DE RIJKDOM VAN DE BELGISCHE ONDERGROND. MARMER.

St.Anna-marmer, met witte bloemmotieven. Foto 002: Belgisch blauw, dooraderd met witte kalciet Foto 106: naam beeld 'the bird' (naxosmarmer op arduin) Hoogte: 93cm:Prijs 1200 Euro. (beeld van Ieza Stroef) Naam beeld: 'Space girl' (naxosmarmer op arduin). Hoogte:42 cm/Prijs: 200 Euro. Hannelore', Naxosmarmer op franse witsteen. Hoogte:36cm.Prijs:250 Euro. (Noot: beelden uit Belgische marmer gemaakt, zijn heden zeer zeldzaam te vinden) Foto 006: Portugese marmer (roze marmer) Het is een fijnkorrelige kalksteen van 542 miljoen jaar oud, hoofdzakelijk samengesteld uit samengekoekte of dooreengestrengelde kalciumkarbonaatkristallen, gemengd met minerale zouten, die het ontstaan geven aan de verschillende kleurschakeringen. Dank zij zijn fijne bouw en zijn hardheid, kan het marmer uitstekend gebeeldhouwd en behouwen worden en verkrijgt het, na een passende behandeling, een heerlijke glans. Deze laatste eigenschap alleen onderscheidt het...

HET VROEGE VOORJAAR. (door Walter Stroef)

De bange winter verspilt stilaan zijn kracht aan de koude en korter wordende nachten. Het desolate weer grijnst druilerige regen op de roerloze natuur. Nochtans demonstreren de winterse nachten een sterrenhemel van een helder fonkelende pracht. Nooit was de 'Poolster' zo dichtbij. De 'Kleine Beer' toont fier zijn glinsterende ster op 650 lichtjaar van ons verwijderd. Het menselijk oog kan deze onnoemelijke afstand overbruggen in één wenk, liefst 300.000 km per seconde. De zon onttrekt zich moeizaam aan de kille ochtend. Toch verhoogt zij langzaam haar parabool. Alhoewel de ondergrond geruisloos de eerste groene blaadjes tovert, zijn crocussen en sneeuwklokjes blij de eindfase van de oude winter in te luiden. De mezebolletjes worden gretig bezocht door de twitterende koolmees. Spoedig zoekt hij een nieuw vrouwke en een legkastje. Zijn fiere zwarte borst glinstert in het vroege zonlicht en zet aan tot de nieuwe jacht. Vlug is hij niet tevreden, maar zijn hoogmoed zal hem ...

Winter mijmeringen'. " Door Walter Stroef "

Foto Isabelle Lescrauwaet Foto Isabelle Lescrauwaet Ieza Stroef 'Somber is november en koud. 'Een vlucht kraaien krijst door de lucht, 'om op een onzichtbaar teken, in formatie neer te zijgen, 'op tijd nog, wat schaars voedsel pikkend. 'Oeroude bomen sieren het kerkhof. 'Als witte bloemen chrysanten over de vredige graven, 'en alles tot rust is gedwongen, 'en de zon, moeizaam een schaduw werpt 'op het graf van een dierbare, 'Is het niet de hoogste tijd, 'even aan hen te denken... 'Je ziet ze niet,ze zijn hier niet. 'Maar toch zijn ze niet dood. 'Eenzaam sta je nu te staren, eindeloze verten.                 'De oude treurwilg staat er nog. 'Hij treurt druppels op het gazon. 'En als je goed kijkt, 'zie je slierten van nevels, 'soms onkenbare figuren in de vallende avond. 'Nooit ben je alleen!